måndag 7 november 2016



Ludvigsborgsskolan 2016-11-03
Minnesanteckningar från Samarbetsrådet den 19/10-16
Närvarande: Fredrik Delic (7a), Anne Aalto (7c), Maria Grönkvist 7c,9e), Jeanette Ankarberg (7e), Zenitha Ruisla (8b,9c), Katja Winkler (8c), Heléne Hult (AL5), Tove Klasson (Falken), Ingrid Tideman (Arbetslag 3), Thomas Olsson (Arbetslag 2), Martin Adolfsson (arbetslag 5 och Falken), Isabelle Linnér (Arbetslag 1), Caroline Ålund (rektor).
§1. Mötet öppnas.
Caroline hälsar alla välkomna och öppnar mötet.
§2. Godkännande av dagordningen
Dagordningen godkänns med tillägg av punkterna:
 Busstider
 Toaletterna
 Clowner
§3. Samarbetsrådets uppdrag
På samarbetsrådet ska övergripande frågor som rör hela skolan avhandlas.
Deltagarna är på mötet för att representera sin respektive klass.
Dagordning ska skickas ut tidigt för att representanterna ska kunna samråda med andra föräldrar.
En E-postlista upprättas med representanterna som är med i Samarbetsrådet och som kan kontaktas vid olika frågor om skolan inför ett samarbetsråd:
7a. Fredrik Delic fredrik.delic@telia.com
7c. Anne Aalto anne-aalto3@gmail.com
7c. Maria Grönkvist mariagronkvist@hotmail.com
7e. Jeanette Ankarberg ankarbergjeanett@hotmail.com
8a. Vakant
8b. Zenitha Ruisla zenitha.r@hotmail.com
8c. Katja Winkler katja.winkler@haus-varbacke.se
8e. Vakant
9a. Vakant
9c. Zenitha Ruisla zenitha.r@hotmail.com
9e. Maria Sällberg
9e. Maria Grönkvist mariagronkvist@hotmail.com
AL5. Heléne Hult helene-hult@spray.se
Falken. Tove Klasson toveklasson@spray.se
Alla representanter är inte närvarande vid dagens möte.
§7. Föräldrasamverkan på Ludvigsborgsskolan
Caroline beskriver att det i skollagen finns övergripande riktlinjer för hur inflytandet ska säkerställas.
Vårdnadshavare för elever i skolan ska erbjudas möjlighet till inflytande över utbildningen. På varje enhet ska det finnas ett eller flera forum för
samråd för barnen, eleverna och vårdnadshavare. Där ska frågor som är viktiga för
enhetens verksamhet och som kan ha betydelse för barnen, eleverna och vårdnadshavare behandlas. Några närmare riktlinjer om vilka frågor som ska behandlas finns inte i skollagen. Detta måste avgöras efter de lokala förhållanden som råder efter diskussion mellan rektor, lärare, barn, elever och vårdnadshavare.
På Ludvigsborgsskolan har vi följande forum för samråd/inflytande/dialog:
Vardagskontakten (telefon, SMS, e-post)
 Föräldramöten 1g/termin med olika teman
 Utvecklingssamtal
 Bloggar/Veckobrev
 Brev från rektor med jämna mellanrum
 Samarbetsråd
 Västerviks kommuns hemsida/Ludvigsborgsskolan
 Facebooksida
https://www.facebook.com/Ludvigsborgsskolan
Behövs ytterligare kontaktvägar, ska något plockas bort? Föräldrarna tycker det som finns fungerar bra. Det är viktigt att skolan hör av sig direkt om något har hänt.
§4. Läget på skolan
Det är lugnt på skolan. Ludvigsborgsskolans elever var inte inblandade i bråket på gymnasiet men många känner elever som varit med och några var där när det hände. Caroline berättar att det har varit en bra och intensiv dialog mellan skola, socialtjänst, polis m.m. Vi hjälps åt för att lösa situationen till det bästa. Eleverna i åk 7 har kommit in bra på skolan. Åk 9 är på PRAO ve 42-43. Det har varit en intensiv period med inlämningar och prov i alla klasser.
§5. Tema: Ordningsregler
Skolans ordningsregler har under hösten reviderats och nu är samarbetsrådet sista delen i den processen. Föräldrarna tycker ordningsreglerna är bra men önskar att några ord och formuleringar blir tydligare. Föräldrarna är fundersamma om mössa och keps inte bara är ytterkläder. Ordningsreglerna kommer att justeras utifrån inkomna synpunkter från dagens möte. Målet är att reglerna ska börja gälla efter ve 45.
§8. Teman för kommande samarbetsråd
Ärendet bordläggs till kommande möte. Alla vill fundera till nästa möte.
§9. Föräldrarnas punkt
Busstiderna
Busstiderna till Piperkärr på eftermiddagarna stämmer inte överens med eleverna i 7f:s schema. Caroline ska följa upp frågeställningen med Ingela Carlsson som är samordnare för skolskjutsarna. Det är svårt att ändra schemaramen för klassen.
Toaletterna
Hur ofta städas toaletterna? Vilka toaletter städas två gånger? Vid nästa möte är städningen av toaletterna ett ärende på samarbetsrådet. Varje elev ska kunna gå på toaletten under sin skoldag ingen ska behöva hålla sig för att man tycker det är ofräscht.
Clowner
Det ryktas att det varit clowner på skolgården under dagtid. Det är inget personalen på skolan känner till.
§10. Övriga frågor
Datum för nästa möte
Vårterminens möten genomförs i januari och i april. Caroline återkommer med datum. Tiden för mötena blir kl.18.30–20.00.
§11. Mötet avslutas
Caroline avslutar mötet och tackar för visat intresse.
Vid tangenterna
Caroline Ålund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar